I en tidigare artikel som du kan läsa här gjorde Redaktionen ett historiskt nedslag kring Jan Emanuel Johansson och konstaterade att han är och förblir en besvärligt provokativ person för delar av sin omgivning. Både i rollen som samhällsdebattör och som en motsats till jantelagen sticker han dagligen i en del förnärmade människors ögon. Sin mediala ställning och sina följare nyttjar han skickligt, ofta beväpnad med verktyg som sarkastisk humor, diskbänksrealism och uppriktighet. Med dessa egenskaper i ryggen har Jan Emanuel under de senaste dagarna fört fram återkommande kritik mot regeringens åtstramade Corona-restriktioner.
Kultursektorn gör uppror och ger stöd åt kritiken
De nya och åtstramade restriktionerna består av allt från införande av vaccinationsbevis, maxtak för deltagare på privata sammankomster, nedbantade restaurangsällskap och nu krogar som måste stänga 23.00. Detta är en del av alla de restriktioner som svensken nu får stå ut med en tid framöver. Men det som skiljde ut sig denna gången var att statsminister Andersson i sin redogörelse för den skenande smittspridningen främst pekade på belastningen för vården som skäl för att skärpa restriktionerna. Detta menar flera kulturprofiler och andra tyckonomer att statsminister Andersson inte hade torrt på fötterna för att göra.
Kritiken som Jan Emanuel lagt fram är att restriktionerna skärptes vid en tidpunkt när antalet covid19-patienter minskat och ligger på en mycket låg nivå. Han framförde också att de som belastar sjukvården är svenskar sjuka i säsongsbetonade virus och influensa och att intensivvårdsplatserna upptas av i majoritet patienter med andra besvär.
Kritiken trillade in som ett brev på posten
Jan Emanuel Johansson har under året som gått seglat upp på Mediaakademins maktbarometer över topp 50 mest mäktiga, har alltså under de senaste dagarna på nytt använt sig utav sin plattform för att leverera kritik mot regeringen och vad han tycker är ologiska och för hårda restriktioner. Att Jan Emanuel fått motta kritik framgår tydligt genom att han sin vana trogen återpublicerar det som tidigare har provocerat och kränkt någon av de över 200.000 följare som han har i släptåg. Frågan är om hans mediala ställning är stark nog att stå mot de cancelleringsvindar som nu blåser upp mot honom. För det är fortfarande ett högaktuellt ämne som både upprör och berör.
Redaktionens analys
Ett trendbrott börjar nu bli tydligt. Något har förändrats både i debatten och i attityden till regeringens förda restriktionspolitik. Kulturpersonligheter som Jonas Gardell, samhällsdebattörer som Jan Emanuel Johansson, artister som Lisa Nilsson och ledarskribenter som Oisín Cantwell på Aftonbladet har alla upprörts och reagerat på de senast införda restriktionerna.
Följer man vår huvudpersons flöde så vet man att Jan Emanuel inte räds att ta plats i debatten var han än får ta plats. Och får han inte plats så skapar han plats på sin egen plattform för sina åsikter och tankar. Frågan är vad som står på spel för honom egentligen? Vi har tidigare skrivit om offentliga personer med rejält så kallat “håll käften-kapital” och det råder inga tvivel om att Jan Emanuel besitter det. Men ingen är immun mot kritik. Och som offentlig person får man alltid vara beredd på att narrativ skapas och vinklas av det man säger.
En sak är säker. Cancel kulturen lever och frodas, vilket vi får tydliga smakprov på genom denna historien. Vad man än tycker om Jan Emanuel Johansson så bryter han igenom mediabruset och det är svårt för en del att väja för honom och hans följarbas. En följarbas som lyfter och sprider hans budskap att stå för sin sak och att våga vara orädd. Och att vara orädd menar vi på Redaktionen slutligen är en av flera viktiga ingredienser för att fasa ut cancel kulturen och dreven från den offentliga debatten.