Ett mycket välkänt och anrikt företag som handlar med kryddor i delstaten Wisconsin i USA skapade rejäla rubriker häromsistens. Företaget Penzey Spices med kryddsonen Bill Penzey vid rodret lyckades med konststycket att tappa en betydande del av sina betalande prenumeranter över en natt.
Under vad man får tro var influens av något rusmedel satte sig VDn Bill Penzey ned och författade företagets nyhetsbrev och funderade hårt och länge på hur han skulle göra ett avtryck. Under Martin Luther King-dagen som firas varje år den tredje måndagen i januari till minne av den mördade människorättskämpen Martin Luther King, så högtidlighålls hans minne. Och just under denna dagen kom Bill Penzey på att ändra lite i sitt budskap till sina trogna prenumeranter under “Martin Luther King-weekend”.
Han döpte helt enkelt om nyhetsbrevet för sina kryddprodukter och satte rubriken “Republicans are racist weekend“, på svenska: “Republikanerna är rasister-helgen”.
Ramaskri och massavhopp bland kunderna
Bill Penzey har sedan försökt förklara varför han formulerade sig som han gjort. Bland annat var avsikten att förarga republikanerna i landet genom tilltaget. En formulering ur brevet löd direkt översatt:
Han hävdade också i sitt nyhetsbrev att det republikanska partiet i USA gör “allt de kan för att göra det svårare för mörkhyade att få rösta”. Detta skulle han inte ha gjort. För strax därpå rasade försäljningen och han förlorade trogna kunder tillika prenumeranter på produkter företaget säljer i en strid ström. Strax därpå fick Bill Penzey själv ut och berättade att företag förlorat strax över 40.000 stycken prenumeranter och att det uppstått en kris.
Man får rimligen anta att en stor del av de som lämnade Penzey Spices som kunder var röstande republikaner eller andra som inte tycker om att företag blir politiska i sin marknadsföring. Men tur i oturen, så strömmade det till cirka 30.000 nya kunder kort därpå. Men Bill Penzey som stod på sig, kommunicerade att han fortfarande saknade 10.000 kunder och bad om hjälp av kunder att köpa presentkort hos företaget för att mildra inkomstbortfallet.
Redaktionens analys
Det återstår att se de långsiktiga effekterna av tilltaget. Men ett fenomen som tilltagit med start borta i USA är att en del företag väljer att profilera sig väldigt starkt politiskt. Det finns många exempel idag och rätt många av dessa företag har också stött på patrull ute hos kundbasen. Det är helt enkelt så att en del företagsledare är så engagerade och vill till varje pris använda sin maktbas och räckvidd till att påverka samhället de lever i.
Och det får man på något sätt tycka är helt okej. Det är deras företag och deras pengar. Man gör helt enkelt som man vill. Men man måste vara beredd på konsekvenserna och dessa kan också drabba tredje man om man är oaktsam. Med andra ord sina anställda som kan bli av med jobbet om företaget hamnar i en självförvållad ekonomisk kris på grund av sin frispråkiga företagsledare.
Och är man ett företag som säljer produkter i ett land där politiken polariserar och separerar mer än någonsin skall man vara lite mer försiktig. Aktivism kan bedrivas vid sidan om sin professionella roll. Drev kan skapas snabbt och det var precis vad som hände Bill Penzey och hans kryddbolag. Och på ett sätt är det hedersamt att Bill Penzey också dubblade sin insats. Många kunder gillar idag företag med starka ideal och värderingar som vill få bort rasism, men samtidigt bör man göra sin analys över vad man riskerar att stöta bort. Alla kunder vill inte köpa kryddor från en politisk aktivist. Oavsett hur fina målsättningar med aktivismen än är.