I en ny undersökning som sammanfattats av sajten Foxbusiness och som utförts av organisationen The Napa Legal Institute, har man granskat 50 stycken användarvillkor från världens största techplattformar. Plattformarna erbjuder tjänster som social media, epost- och betaltjänster. Några snabba insikter som kunde konstateras var att över hälften av de användarvillkor som du som användare snabbt scrollar förbi och accepterar för att kunna använda plattformen, kränker både yttrandefrihetslagar såväl som religionsfrihetslagar i flertalet länder.
Organisationen har i sin analys skapat ett betygsättningssystem över hur kränkande och ingående användarvillkoren faktiskt är. Och det är inte någon speciellt uppmuntrande läsning. FOX Business sammanfattar rapporten vidare med att över 65% av företagen som granskats, är högst subjektiva och uppvisar rätt godtyckliga standarder för hur man hanterar sina kunder och användare.
Avstängd utan varning och utan chans att överklaga
Använder du någon tjänsterna från nedanstående plattformar är du riktigt illa ute, om du anses ha överträtt företagens användarvillkor. De företag som rödmarkerats i rapporten är bland annat: Microsoft, Google Drive, Dropbox, Amazon, Paypal, Facebook, Instagram, Pinterest, Clubhouse, Whatsapp, Youtube och videoplattformen Vimeo.
På dessa rödmarkerade plattformar så kan du bli avstängd utan varning. Om olyckan är framme och avstängningen ett faktum, så kan plattformarna helt neka dig möjligheten att överklaga deras godtyckliga beslut. Det är ett stort problem då många AI-styrda algoritmer och blockeringslistor skapar beslut på det användarskapade innehållet på plattformarna. Till din nackdel.
Några företag som är gulklassade i rapporten från The Napa Legal Institute är: Twitter, videochatten Zoom och den populära chattappen Slack.
Hamnar du i klinch med regler, villkor eller algoritmerna hos dessa företag så kan du fortfarande bli avstängd utan förvarning, men det finns chans till överklagan. Fortfarande så går villkoren hos de gulklassade företagen långt över lagens riktmärken för fri- och rättigheter i de flesta länder.
Skräckexemplet som kan tömma bankkontot
Har du själv eller någon du känner använt betaltjänsten från företaget Paypal? Då ska du vara medveten om att företaget sticker ut bland techjättarnas användarvillkor. Till det sämre. För när du godkände deras villkor så godkände du också något som få vet om.
För anser Paypal att du spridit hat, våldsamt budskap, rasism eller använt ditt konto till kriminella transaktioner så kan de direkt stänga ned det. Utan förvarning och utan att du får en chans till att överklaga. Men i samband med nedstängningen av ditt konto och om företaget också anser att du brutit mot “Acceptable Use Policy” som i sin tur leder till att du brutit mot användarvillkoren, så kan alltså PayPal i sin fulla rätt debitera en summa på motsvarande cirka 25000 kronor från ditt kopplade bankkonto eller kreditkort. Detta för att täcka företagets skador och du kan inte göra ett skvatt åt saken. För du har ju som bekant redan läst igenom och godkänt användarvillkoren när du skapade ditt konto. Kommer du ihåg?
Hur man sprider man då hat, vålsamma budskap och rasism på PayPal? Det har vi ingen aning om, men Redaktionen kommer anstränga sig för att tröska igenom kommande användarvillkor framöver. Det är vi på det klara med.
Redaktionen sammanfattar
Denna typen av genomlysningar är nödvändiga i dagens onlinesamhälle. Här behöver vi alla tänka till och ställa krav. Vi behöver först och främst fundera på vad det är vi så lättvindigt avtalar bort när vi godkänner villkor på löpande band. För varför är dessa villkor så inskränkande på främst yttrandefriheten och vem är det som gör bedömningen och varför är de så långtgående?
En dag är kontot blockerat eller avstängt. Är det då en algoritm programmerad enligt en snårig blockeringslista proppad till bredden med “otillåtna” nyckelord som styrt? Eller kanske är det en ängslig anställd på en supportavdelning som får ta beslutet? Ett beslut som tagits med stöd av ängsliga direktiv skapade av en ängslig och orolig juristavdelning, i sin tur kontrollerade av en orolig företagsledning? För mycket kokar ned till just det att man är rädd för att utsätta företaget för drev. Men vad är baksidan av all ängslighet och rädsla? Vad försakar vi när yttrandefriheten begränsas genom snåriga, långa och smått svårsmälta användarvillkor? Hur vänder vi trenden?
Att vända trenden och vårda yttrandefriheten är något som Twitters nya ägare Elon Musk lovat dyrt och heligt att genomföra. Elon kan börja genom att skapa möjligheten för sina användare att överklaga avstängningsbeslut på Twitter-plattformen. Idag går det ej och man är utlämnad till Twitters censurregler och användarvillkor. Vi får hoppas att storföretaget Twitter går i bräschen för förändring och att det smittar av sig på de andra stora företagen inom en snar framtid.