Joakim Lundell är en av Sveriges största Youtubestjärnor. Joakim syns mest framför kameran i olika rörliga TV-produktioner såväl som på sina egna Youtube-kanaler. Joakim har under året som passerat hamnat rejält i hetluften på grund av ett infekterat och långdraget ordkrig, där han ställts mot Youtube-kreatören Real Lokal och den omtalade Escobar Inc-chefen Olof K Gustafsson. Skyttegravar har grävts och grova anklagelser har nu riktats mot Joakim Lundell. Lundell har omnämnts med olika öknamn i ett avsnitt som släppts på Lokals kanal där Olof var gäst. Lundell har i avsnittet och därefter implicit anklagats för allvarliga övergrepp. Sedan avsnittet släpptes har allting plötsligt ställts på sin spets och kreatörernas rykte såväl som inkomstkällor står på spel. Framförallt har de lösa anklagelserna drabbat Joakim Lundell hårt.

Lokal och Olof K Gustafsson. Bild: Faksimil/scrn/instagram/RealLokal

Vilka motiv har Olof K Gustafsson och Lokal egentligen för att implicit anklaga Joakim Lundell för grova brott och hur kan grälet kreatörerna emellan fått lov att eskalera så långt som det gjort? Vi summerar och analyserar, häng med!

Gamla kränkning kan ha eskalerat till de grova anklagelserna

Du som följt Youtube och sociala medier några år bakåt i tiden kommer kanske ihåg när Olof K Gustafsson klev in media-Sveriges rampljus. Han var då ett hett villebråd och intervjuades av Sveriges Radio, stora tidningar såväl som Youtubekanaler med Anis Don Demina, Dialogiskt och Cluee News. Redaktionen skrev då en artikelserie i tre delar om Olof. Den kontroversielle Olof har hela tiden haft en hög svansföring och viftat med dyra klockor, kört dyra bilar och eldat upp pengar samtidigt som han anklagats för att vara en fejk och mytoman.

Olof har i tidigare intervjuer medgett att han har ett horn i sidan till Joakim Lundell. Detta för att Joakim inte skulle ha gjort rätt för sig en gång i tiden, för ett arbete som Olofs vän hade utfört för stjärnans blogghemsida.

 

I takt med att fler Youtubekanaler sedan dess skapat innehåll och profiterat på att ha med Olof K Gustafssons namn i avsnittstitlarna, så har Olofs namn växt och med det kontroverser runt omkring honom. Att skapa konflikter och bråk på Youtube driver trafik och därmed stora reklamintäkter för alla inblandade. Som exempel har både Olof och Joakim de senaste åren fört ett högljutt, smädande och förlöjligande ordkrig mot varandra, ofta påhejade av följare såväl som andra Youtubekreatörer. Olof har hela tiden anklagat Joakim Lundell för att gå runt i fejkade märkeskläder, leasa sina sportbilar och sakna tillgångar på Olofs nivå.

Alltihop kan framstå som mycket barnsligt för en utomstående och det är det. Här har vi mer eller mindre vuxna män som bråkar online inför en ivrigt påhejande publik och vi på Redaktionen instämmer till fullo i den kritik som riktats mot dem.

Kreatören Cluee News som gör nyheter över Youtube-Sverige. Här med ett inslag om bråket. Bild: faksimil/Youtube/ClueeNews

Röda Ferraris och cancelleringsbråk

Den senaste månaden har cancelleringsbråken eskalerat till den nivån att Real Lokal i ett inslag med Olof och deras kompis Tobias “El Lobo” Fridell, ringt ett samtal till en vad vi får tro är en yngre tjej. Tjejen godkänner att vara med i avsnittet och beskriver i samtalet ett övergrepp som Joakim Lundell skulle ha begått mot henne. Joakim ska ha bjudit hem henne till sitt hus vid oklart datum och däreftet ska hemska saker ha skett. När tjejens berättelse övergår till att gå in på detaljerade och intima detaljer till det påstådda övergreppet, så brister Lokal, Olof och El Lobo ut i gapskratt framför kameran. Detta framstår som en mycket märklig reaktion, speciellt i ljuset av den historia som berättas av tjejen i videon. 

Alla dessa turer har uppmärksammats av Youtubern Pontus “Anjo” Björlund som kort efter att Lokal släppte sitt avsnitt, reste för att intervjua Joakim Lundell i ett hemma-hos-reportage. Enligt uppgift ska Joakim både ha polisanmält anklagelserna samt anlitat en röstanalytiker för att försöka få fram vem tjejen i Lokals video är. Det finns nämligen misstankar om att det skulle vara någon i Lokals krets. Vi får väl se helt enkelt.

Youtubern Pontus “Anjo” Björlund. Bild: faksimil/scrn/youtube/anjo

Joakim Lundell har därefter även uppmanat sina följare att massanmäla Lokals kanal så att den skall tas ned av Youtube som straff för att sprida osanningar. En som därefter dubblat insatserna är Olof K Gustafsson. På sitt Twitterkonto har han inte bara flashat med fyra röda Ferraris i Marbella i ett försök att kasta skugga över Lundell, utan han har också implicit fortsatt behäfta Lundell med de tidigare anklagelserna.

Redaktionen analyserar

Först och främst vill vi klargöra en sak igen. Detta rör sig om män runt trettioårsålder som bråkar offentligt på Youtube. Målet verkar nu vara att hämnas genom att få sina följare att massanmäla varandras kanaler för regelbrott. Detta i ett led att helt enkelt slå ut varandras intäktskällor och plattformar. Redaktionen undrar om alla inblandade förstår att det hela gått lite för långt vid det här laget? Det framstår som om en part i cancelleringskriget kan ha insett det. Det återstår att se om man i det andra laget avser att skapa innehåll som inte är konfliktskapande eller välja att gräva skyttegravarna djupare. Vi undrar också vad deras respektive publik tycker om det hela?

Utan att Redaktionen för den delen har analyserat Joakims och Lokals kanaldemografi, så gör vi en erfaren gissning att följarna i huvudsak är yngre pojkar. Dessa följare bidrar såklart till att piska upp och driva cancelleringsstämningen vidare och så fortsätter karusellen ett varv till.

Olof K Gustafsson i en tidigare pressbild. Bild: Twitter/OlofKGustafsson

Redaktionen tror på att Youtube är till för att skapa givande och sevärt innehåll som kan bidra till att bland annat underhålla och utbilda. I den lilla ankdammen som Youtube-Sverige utgör, så blir konflikterna från dessa tongivande kreatörer drivande för andra kreatörer att göra nytt innehåll och skvallra vidare om. Därmed fortsätter cancelleringståget och följarna är inte sena att driva på det och att ta ställning. Allt förefaller vara svart och vitt. Kommer folk ihåg hur allt startade? Föga troligt.

Redaktionen tror inte att det är en speciellt givande affärsmodell. Man kanske kortsiktigt tjänar reklamintäkter, men i längden tröttnar publiken. Dessutom föregår de inblandade kreatörerna inte heller som de goda exempel de borde vara, på hur man ska behandla mot sina medmänniskor. Den ofta yngre publiken som kollar på sina Youtubeidoler, apar ju efter dem. Vi tror inte heller att man kan förvänta sig att Youtube som plattform skall ta aktion på allt som någon känner sig kränkt över. Så länge innehållet följer regler och policies så kommer Youtube också låta det fortgå. Begås lagbrott är det förstås en annan sak! Men man bör ha i åtanke att konflikterna driver reklamintäkter och stora pengar för plattformen också.

Slutligen. En kort och tydlig uppmaning från oss på Redaktionen till alla inblandade. Lägg konflikterna åt sidan och fokusera all er energi på att fortsätta att skapa eget och givande innehåll för användarna att konsumera. Ingen människa ska behöva genomlida anklagelser genom att ett drev skapas. I Sverige har ordspråket “ingen rök utan eld” en stark ställning. Det är inte värdigt och den stress och påfrestning som det medför för den anklagades anhöriga måste vara väldigt jobbig och energikrävande. Så, fokus på bra innehåll önskar vi Youtubenördar i redaktionsteamet!