Slutet för flera företagssamarbeten för influensern Margaux Dietz stundar  

Det gäller att inte göra det minsta lilla snedsteg om man är en känd influenser idag. Det kan räcka med ett oöverlagt och ogenomtänkt fel och sedan sätter kritikstormen i gång med allvarliga påföljder. 

Häromdagen upptäckte Margaux att det låg en man utanför hennes lägenhetsdörr. Han verkade medvetslös och blödde. Som hon alltid gör, filmade Margaux händelsen, klippte ihop det till en underhållande film med ljudeffekter där hon skrattade och skämtade om den skadade mannen vid hennes dörr. Hon lät även sin son peta lite på den avsvimmade mannen. Hon ringde inte 112 direkt utan verkade istället ha ringt sin PT först.

Podden Haveristerna reagerar. Bild: Scrn/Instagram/Haveristerna

Det här var fruktansvärt, tyckte några följare med podden Haveristerna i spetsen och drevet sattes snart igång. Hur känslokall och hemsk var inte Margaux!? Att skoja om en stackars man som ligger avtuppad utanför hennes ytterdörr och att även låta filma honom, nej det här skulle få rejäla konsekvenser tyckte flera. Drevet var ett nu ett faktum.

Tidningar som Aftonbladet och Expressen var inte sena att haka på. Det blev snabbt rubriker om händelsen och flera andra tyckonomer gav sina åsikter om det hela.

Margaux agerade snabbt och plockade ner filmen från sitt konto samt bad om ursäkt för sitt agerande en stund senare.

Margaux Dietz pudel re-postas av podden Haveristerna. Bild: Scrn/Instagram/Haveristerna

Men det var redan för sent! Man får inte göra fel som influenser, för denna så kallade yrkesroll medför inte bara hjärtan och beröm, utan den kan även straffa och rasera en persons intäkter rätt så omedelbart. Risky business med andra ord!

Podden Haveristerna igen med vass kritik mot Margaux sätt att krishantera. Bild: Scrn/Instagram/Haveristerna/MargauxDietz

Konsekvenserna har sedan dess blivit mycket kännbara. Först så sade klädföretaget Stronger upp sitt samarbete med Margaux. Därefter trillade nya besked om avslutade samarbeten in på löpande band. Skönhetsföretaget Lumene ställde in och drycken Mionetto levererade snart den beska nyheten att man inte ville fortsätta att arbeta ihop med Margaux Dietz. Nattsvart och ridå ned.

Margaux Dietz aktiebolag omsatte år 2021 cirka 11,8 miljoner kronor sek och hade en vinst om cirka 4.2 miljoner. I hennes andra bolag Margaux Dietz Media AB där hon tjänar pengar på föredrag och sina böcker, så omsatte hon 1,9 miljoner med en fin vinst på 1,7 miljoner kronor.

Redaktionen menar att få influensers förstår att yrket de valt medför risker. Man kan inte alltid bli beundrad och älskad av sina följare. För man ska veta att följarna anser sig nämligen äga sina utvalda influensers och kräver att bli konstant underhållna. Just detta är Margaux mycket bra på och en anledning till att hon har blivit så framgångsrik. Hon är öppen, rolig och bjuder på sig själv, samtidigt som hon sprider positiv energi omkring sig. Men som alltid kan det också byggas upp en viss avundsjuka bland följarna. Att se någon konstant leva ett tillsynes perfekt liv med lyx och flärd och kunna ha snygga kläder i en enorm garderob skapar missunnsamhet. Så snart influensern gör det minsta fel så förvandlas plötsligt de snälla och gulliga följarna till elaka och hämndlystna hyenor med blodvittring.

Margaux år 2020 i ett samarbete med Santa Maria. Bild: Paulig.com Creative Commons

Influensern och entreprenören Bianca Ingrosso verkar vara en av branschens mest kunniga influensers som klarat av att tackla sina följare på ett smart sätt. Bianca vet att följarna ibland måste få lite ”skit och drama” från henne så att de har något att attackera och uppröras över samt att få götta sig i. 

Denna händelsen med en hemlös eller vem det nu var som låg och sov utslagen framför Margaux Dietz dörr kommer att blåsa över. Hon är en av de mest proffsiga influensers som Sverige har. Hon är snygg, proper och underhållande. Redaktionen menar att Margaux redan har satt skämskudden över ansiktet och gjort en tydlig pudel. Vi menar att hon inte behöver sätta på sig någon offerkofta ovanpå detta. Margaux är smart och kommer att hitta på något som alla gillar snart igen.

Betyget blir 1 pudel men också 1 skämskudde för försöken till krishantering men också tilltaget med att filma. Jobba på Margaux så kommer snart applåderna. Vi får också tro att Margaux fortsätter hantera krisen på ett sätt som blidkar drevet samt också visar för följare och samarbetspartners att hon lärt sig en etisk läxa av det hela.