Det har varit svårt för den genomsnittliga mediekonsumenten att undgå skandalrubrikerna om Pontus Rasmusson de senaste dagarna. Detta efter att han genomfört en minst sagt märklig intervju i SVT´s Lilla Aktuellt. Fram tills för några månader sedan var Pontus en av Sveriges största influensers. Sen hände det som ingen kändis med stora socialamediekonton vill råka ut för. Youtube stängde av honom från plattformen med omedelbar verkan. Pontus förlorade över en natt hundratusentals följare och med det också sina stora reklam-inkomster.
Sexsnack eller oskyldig flört?
Problemet med Pontus innehåll bestod i att han lagt upp videos som anspelade på sex och att han gjort det inför en mycket ung publik. En stor del av hans följare är små barn. Pontus innehåll består i att han utför olika typer av utmaningar och pranks. Ofta tillsammans med båda sina föräldrar som är hans statister. Innan han blev avstängd var han en av de med störst inflytande på sociala medier bland den yngre publiken. Efter avstängningen från Youtube säljer han idag sitt videoinnehåll som en prenumerationstjänst på betalplattformen Patreon.
En av orsakerna till att han började granskas och få kritik är att han under sina program uppmanat tittarna att ringa upp ett betaltelefonnummer. Detta medförde snart att en hel hop arga föräldrar skulle få betala mycket dyra telefonräkningar. Pontus har sedan dess avfärdat kritiken med att han varit tydlig för de unga följarna att det kostade pengar att ringa honom och att de borde förstått det.
Youtubes skäl till avstängningen då? Han bröt mot reglerna då han skapat innehåll med sexuellt innehåll för minderåriga. Detta höll Pontus såklart inte med om och har sedan dess reagerat mot avstängningen med att gråta ut publikt på sin Instastory.
Sufflerad i öronsnäcka
Efter de omskrivna händelserna har många journalister förgäves försökt få tag på Pontus men han har alltjämt hållit sig undan medias sökljuslampor. Tills häromdagen då SVT´s Lilla Aktuellt äntligen fick till en intervju. Hur den gick? Inte så bra.
I takt med att de svårare frågorna ställdes till honom om hur han ser på sig själv och sina handlingar, så började ett märkligt beteende. Han började göra långa pauser innan han svarade SVT-journalisten Lizette Edfeldt. Pontus stirrade med blicken efter varje fråga och det såg faktiskt ut som om att han lyssnade intensivt efter instruktioner som kom till honom igenom en dold öronsnäcka. Under hela den åtta minuter långa intervjun fick vi en väldigt tydlig känsla av att Pontus blev sufflerad med svaren genom en agent-lik öronsnäcka. Svaren kom ut konstigt tajmade och lät väldigt tillrättalagda, lite som om han själv inte valde hur han skulle svara. Var det en förälder som drog i trådarna? Vid en fråga hörde Pontus inte ens den ställda frågan och fick be journalisten att upprepa den och det såg återigen ut som att han inväntade instruktioner i örat om vad han skulle svara.
Redaktionen betygsätter
Pontus Rasmusson var 15 år gammal när han gjorde sin första låt och 16 år när han startade sin YouTubekanal. Om han nu ser sina följare som vänner så är det kanske inte så konstigt att den 24-årige Pontus idag tror att majoriteten av följarna är som han själv är? Han verkar lägga bort eller bekvämt glömma tankarna på att flera små barn ur följarskaran ser honom som en idol och förebild. Därmed kommer ett viktigt ansvar. I handling, inte endast i ord.
Det förefaller som att Pontus helt enkelt tappat det lite efter att han insett att han blivit ett stort varumärke. I allt fler inlägg på sina sociala plattformar har han anspelat på sex och blivit ifrågasatt. Men kontroverserna tog inte slut där. Han har tidigare läst upp berättelser som följare skickat in till honom under temat: ”Sjuka hemligheter”. I dessa inslagen avslöjade Pontus sina unga följares inskickade berättelser där de råkat ut för olika övergrepp.
Pontus har även sålt t-shirts med budskapet ”I wanna break your bed – not your heart” och stringtrosor med texten ”Team Pontus”.
Här vill vi ge ett bra tips till de influensers som vill förhindra sin egen framtida cancellering. Ha bra koll på dina målgrupp. Vilken demografi är man störst inom? Vilka intressen har följarna?
Redaktionen menar att man aldrig ska gå blint in och skapa innehåll till vilket pris som helst. Att göra allt man kan för att nå igenom bruset och därmed tänja på gränserna för att öka antalet följare eller prenumeranter straffar sig. Tyvärr inser många att det snabbaste sättet att idag öka följarantalet, är att anspela på sex. För sex säljer oavsett om du är man eller kvinna. Titta bara på hela Kardashian-klanen och mamma Kris. Idag är hon 67 år och för att behålla sin skara följare så känner hon att hon behöver fläka ut sig i sexiga kläder och låter sina döttrar vittna om att hon stönar högt från sitt sovrum när hon haft intimt umgänge med sin tjugofem år yngre älskare Corey Gamble. Det är både pinsamt och ovärdigt. Ett medskick till innehållskreatörerna är att tänka till före.
Ha inte bråttom och ta inte genvägar. Det tar tid att bygga upp en bra följarskara.
Betyget då?
Redaktionen ger tre skämskuddar och en offerkofta i betyg till Pontus Rasmusson. Varför? Därför att han bjuder sin unga målgrupp på för målgruppen riktigt opassande innehåll samt att både han och hans föräldrar gjort sig immuna för kritik. Den sista skämskudden ger vi för att han i intervjun så tydligt visar sin syn på kvinnor. Att han så ogenant kan sitta och säga att det är okej att bli ihop med unga kvinnliga fans, bara de växt upp och blivit byxmyndiga först. Nä du Pontus. Det är dags att rannsaka sig själv och fundera igenom varför du blivit deplattformerad och återkommande är mitt i kritikernas sikte.