Året var 1944 och låtskrivaren Frank Loesser hade precis lanserat sin nya jullåt – “Baby- it´s cold outside“. För tiden var det en helt okontroversiell låt som fick sin topplistedebut år 1949. Drygt 70 år efter releasen blev låten plötsligt kontroversiell, skapade rubriker och upprörde människor. Snart dröjde det inte länge innan drevet lyckats få låten ifråga bannlyst från att spelas på radio. Varför blev det sådan uppståndelse först decennier senare och vad är det egentligen i låtens textrader som ansetts upprörande?
Låten ifråga skrev Frank Loesser till sin fru och åren efter releasen släpptes flera versioner av låten med välkända artister som: Ella Fitzgerald, Louis Jordan, Marilyn Maxwell och inte minst megaartisten Dean Martin bakom mikrofonen. I nutid har det gjorts flera covers på låten av namnkunniga artister som: Bette Midler, Vanessa Williams, Harry Connick Jr, Rod Stewart, Dolly Parton, James Taylor, Natalie Cole, Willie Nelson, Norah Jones, Avril Lavigne och inte minst Sia.
Allt kom att förändras runt 2018 då drevet mot låten tog fart och strax påverkade man flera Kanadensiska radiostationer att helt sluta spela låten. Varför? Olika tolkningar av låtens vad man menade var egentliga betydelse började poppa upp online, där man menade att texten vittnade om en skev kvinnosyn präglad av trakasserier och övergrepp. Låg det något i kritiken och var detta helt enkelt ett sunt tecken i tiden eller hade samhället nu nått något typ av “peak-galenskap”, något som låtens försvarare idogt hävdade?
Allt startade efter #metoo
Runt år 2018 uppmärksammades den gamla jullåten på nytt, sisådär 74 år efter sin lansering. Det intressanta är att drevet startade i Kanada, ett land som Redaktionen tidigare skrivit om många gånger i olika avseenden, bland annat gällande landets negativa demokratiska utveckling, främst rörande yttrandefriheten samt landets medborgerliga fri- och rättigheter. Värt att notera är att drevet fick fart cirka ett år efter den viktiga #metoo-rörelsen fått spridning. Kritiken mot den över 70 år gamla topplistelåten var på sina håll inte nådig. Man pekade här på olika tolkningar av den som man ville förstås få till att de skulle vara trakasserande eller rent av kvinnofientlig i sin betydelse.
Låten hamnade i ropet efter kritiker tolkat texten ur ett nutida perspektiv och satte in den i vår samtida och jämnställda kontext. Man pekade på att låten uppmanade till former av “tvångssexuella-handlingar” riktat mot kvinnor, där man även insinuerade att låtens manliga huvudrollsinnehavare skulle spetsa drinkar med droger för att få med sig en kvinna hem för kvällen. Allvarliga saker rent ut sagt.
Men då låten nådde topplistorna på 1940-talet var tongångarna såklart helt annorlunda. Låten betraktades vid tidpunkten som en partylåt, där den fick snabb spridning och blev mycket populär inom den amerikanska sociteten. Under de dryga 70 åren som har passerat sedan dess har västvärlden och vår tolkning av könsrollerna män och kvinnor emellan förändrats drastiskt och gott är väl det får vi säga! Feminismen har gjort sitt! Kan man med denna insikt i backspegeln då konstatera att vi idag övertolkat textens betydelse och kanske råkat bortse från den kontext och historiska tid som låten skrevs i, detta i vår iver att göra om och rätt?
Det intressanta här är att samtidigt som drevet gick mot låten “Baby it´s cold outside” så låg den populära kvinnliga rapparen Cardi B med låten “WAP” aka. “wet a** p*ssy” på de nordamerikanska topplistorna under hela två månader. Cardi B nådde till och med förstaplatsen på den amerikanska Billboardlistan. Men här startades det inte några drev för det grova språkbruk som rapparen använde i sin låttext. Hur kommer det sig? Vad tänker du själv om anledningarna till att man ser mellan fingrarna på den moderna rappmusiken?
Vilken låttext är värst?
Men det sagt ska vi nu jämföra de båda låttexterna med varandra, så att du själv kan avgöra hur pass rimligt det var att cancellera en över 70 år gammal låttext eller ej. Detta samtidigt som en minst sagt barnförbjuden, sexuellt explicit och kvinnoförnedrande(?) låttext trendade på topplistorna.
Vi har plockat ut några kontrasterande stycken ur båda låtarna och enkelt jämfört dessa enligt nedan. Vi kikar här på texten till den kritiserade 1940-talsdängan “Baby it´s cold outside“, som vi ställer upp jämte den amerikanska Billboardettan “Wap” med rapparen Cardi B.
Jämför själv och fundera över om samhället, kulturen eller synen på vad vi idag anser vara ett respektabelt språkbruk har förändrats eller ej? Är fokuset från kritikerna en smula missriktat? Kan man helt enkelt låta gammal musik få stå ut och tala för sig självt? Utan att förändra den på något vis likt det artisten John Legend valde att göra med 1940-talslåten ifråga. Något han också mottog svidande kritik för, bland annat ifrån kändismamman Sharon Osbourne och proffsdebattören Piers Morgan.
Första exemplet:
År 1944, Baby it´s cold outside: “I really can´t stay. Baby, it´s cold outside. I got to go away, baby it´s cold outside. This evening has been so very nice.”
År 2020, WAP: “Yeah, you f*****g with som wet a** p*ssy. Bring a bucket and a mop for this wet a** p*ssy. Beat it up, extra large, extra hard. Put this p*ssy right in your face. Swipe your nose, like a credit card.”
Andra exemplet:
År 1944, Baby it´s cold outside: “My mother will start to worry. Beautiful, what´s your hurry? My father will be pacing the floor, listen to that fireplace roar. We´ll maybe just have a drink more.”
År 2020, WAP: “Spit in my mouth. Look in my eyes. This p*ssy is wet, come take a dive.”
Redaktionen funderar
Hur kan dessa båda uppfattningar om vad som är okej respektive inte okej språkbruk existera samtidigt? Silar vi mygg och sväljer kameler i viktiga frågor som denna?
Har dagens kritiker övertolkat eller till och med feltolkat textens betydelse? Man fick en enligt många en oskyldig 1940-talsdänga cancellerad från radion, samtidigt som världen kunde se på när rapparen Cardi B obehindrat erövrade topplista efter topplista med sin superexplicita och gravt sexualiserade låt – “WAP”. Men i hennes fall så uteblev de negativa reaktionerna över hennes grova texter. Varför är det så? Varför kommer rappare idag så lindrigt undan att få stå still svars för sina obscena och grova texter?
Susan Loesser, dotter till textförfattaren själv har försvarat låten och vad hon menade är dess egentliga betydelse. Hon menade att textraden “What´s in this drink?” handlade om vilken typ av alkohol det var i drinken, snarare än att det handlade om att någon skulle ha spetsat den med droger. Susan Loesser pekade också på det faktum att hennes pappa ofta uppträdde tillsammans med sin fru på olika fester där de tillsammans sjöng den då uppskattade låten.
Redaktionen får också lov att konstatera att man sällan hör ett pip från de människor som krävde att “Baby, It’s Cold Outside” skulle förbjudas, när frågan om de grova och kvinnoförnedrande texterna inom rapmusiken kommer på tal. Här pratar vi alltså om låttexter som inte lämnar mycket till fantasin vad det gäller glorifiering av våldtäkter, sexuella trakasserier mot eller sexualisering av kvinnor.
Om du vågar så prova att söka upp texten till låten “Love Game” av rapparen Eminem som jämförelse.
Vi försöker inte på något sätt avleda den viktiga kritik som uppstått mot “Baby it´s cold outside”. För visst leder kritiken oss in på viktiga diskussioner kring jämställdhet och likabehandling mellan könen. Dock menar vi att man här gjort en stor höna av en liten fjäder. Lämpligheten av låten kan i delar mycket väl vara korrekt ifrågasatt och därmed kanske sakfrågan är utredd enligt en del. Men så lätt slipper de som startat drevet inte undan enligt oss!
Människor är fria att raljera och rasa på internet. Man är såklart även fri att organisera olika bojkotter eller drev om man så vill, men drev som i detta fallet blir då byggda på väldigt lösa och svaga grunder. Speciellt när man väljer att cancellera 70 år gamla låtar istället för att ge sig på nutida låtar inom rappgenren. Det blir ihåligt och vi menar att man här väljer att sila myggen och svälja kamelerna. För varför ger man sig inte på den nutida rappmusiken på full front och kommer tillrätta med de kvinnofientliga texterna en gång för alla?
Samtidigt får det sägas att kritikerna förmodligen hade ett gott uppsåt i grunden, där man velat stoppa sexuella trakasserier och övergrepp, var helst de uppstår. Men kan då detta goda uppsåt riktas in på den typ av “musikaliska verk” där man inte lämnar något åt fantasin och där låttexterna inte är öppna för tolkning?
För om drevet och radiostationerna som valde att banna “Baby it´s cold outside” istället hade satt ned foten mot de sexuella trakasseri- och våldtäktsfrämjande rapplåtar som går på repeat i radion och där artisterna tjänar miljoner på att objektifiera kvinnor i låtarna, så hade avtrycket på samhället blivit långt mer effektivt och förmodligen hade man också fått ett bredare folkligt stöd med sig i kampen.
Följ oss gärna på Instragram för att delta i diskussionerna kring våra artiklar. Där heter vi: @cancelculture.se …Tack för att du läser!