Anitha Clemens är en influenser som bloggar, föreläser och poddar. Hennes popularitet ökade under äktenskapet med mediapersonligheten och bloggaren Calle Schulman.
År 2017 skiljdes de båda åt men har tillsammans dottern Penny och sonen Tom Allan. Idag bor Anitha ihop med sin pojkvän Joel Åhlén-Nyström. Anitha försörjer sig bland annat på att göra reklam för olika produkter på sitt Instagramkonto.
Att svara på DM eller inte… det är frågan?
Nyligen frågade en av Anithas följare om hon inte kunde avslöja märket på hennes pojkväns jacka, vilken syntes i en av hennes Instastorys. Just denna frågan och hanteringen av densamma är mycket intressant att studera. Dels ut ifrån faktumet att om man är en offentlig person med ett öppet socialmedia-konto så följer frågor i inkorgen med som ett brev på posten. Att hantera inkorgen är ibland lite som att balansera barfota på en sabeltandad knivsegg men kan likväl inte misskötas av influensern. Dialogen avlöpte hur som helst enligt nedan.
Clemens dialog med följaren
Följare: “VART har han köpt jackan!!!!!!!!!????????”
Anitha: ”Fråga honom :-)”
Följare: “vet ej vem det är… vad heter han på instagram?”
Anitha: Sorry är varken din din personal Shopper eller IG-Guide. Vill man något så får man leta. Borde inte vara dösvårt…”
Följare: Oj då förlåt, det var ett simpelt svar till en simpel fråga som jag tänkte att jag kunde få ett snabbt svar på herregud hur svårt skulle det vara? Lite vänlig kan man ju ändå vara. Borde inte vara dösvårt…”
Anitha: “Tyckte jag svarde rätt rimligt från början. 🙂 borde inte vara dösvårt att acceptera. Ha en fortsatt fin kväll.”
Följare: “Men det är lite svårt att fråga honom när jag ej vet vem det är. Därför frågade jag vad han hette men då fick du för dig att jag trodde att du var min instagramguide för jag frågade om en persons namn…”
Kom ihåg att positiv feedback alltid lönar sig
Sammanfattat och med andra ord så valde Anitha Clemens att skicka ett högfärdigt och oförskämt svar som säkerligen tog mer energi och tid i anspråk av henne än det hade tagit att skriva ihop ett vänligt svar, med märket på hennes pojkväns jacka. Alternativt bara länkat vidare till pojkvännens Instagramkonto.
Dialogen mellan Anitha Clemens och följaren fortsatte och till slut lade följaren ut hela konversationsslingan publikt för alla att beskåda och bilda sig en egen uppfattning om. Nu strömmade det genast till fler följare som blev upprörda av Anithas arroganta och otrevliga attityd mot den stackars följaren, som endast vänligen frågat om märket en jacka.
Det ledde fram till en insikt hos Anitha om att många ur följet faktiskt blivit upprörda över hennes dryga svar. Anitha satte direkt på sig offerkoftan som vi kallar det här på Cancel Culture-redaktionen. Offerkoftan materialiserades på Anitha Clemens i form av ett inlägg på hennes plattform enligt nedan.
”Igår eftermiddag får jag ett DM till mig. Där en ung kvinna som dykt in i mina stories frågar om mitt sällskaps jacka. Jag är i möte och rätt trött på att få frågor om vad andra personer jag umgås med har för kläder (rätt märklig grej att göra). Det rimliga vore ju att fråga personen med plagge och inte mig som kurir och förvänta sig att jag ska agera servicetant eller personal shopper. Folk frågar ständigt om plagg oavsett om man taggar eller inte. Så jag svarar att jag inte vet…”
”Mitt brott var att jag ’försökte uppmana till att lösa problemet själv’-fostrande. Det var dumt. Jag skulle helt enkelt bara skitit i att svara. Det hade förmodligen varit trevligare för milleniumgenerationen”
– Anitha Clemens i svarsinlägg på hennes sociala medier om jackhändelsen
Profilen Trams-Frans kliver in till försvar
En som klev in med ett annat perspektiv på denna historien är skribenten och mediaprofilen Trams-Frans. Hans slutsatser om historien med jackan skriver han om i ett inlägg på Aftonbladet. Han menar att millenium-generationen är krävande och att livet som influenser dessutom inte är lätt. Trams-Frans menar vidare att en influenser inte ska behöva svara på alla inkommande meddelanden om det inte gäller ett samarbete. Han tycker också att svenska kändisar är för tillgängliga och om man inte har råd med en assistent så blir det snart ohållbart. Trams-Frans avslutar sina tankar och vår tolkning av det är att så snart kända personer svarar på alla DM från följarna så öppnar sig också Pandoras ask. Och den skulle då vara fylld med “millenials” med potentiella cancelleringskrav.
Redaktionens slutsats
Tyvärr Anitha, det är följarna som ser till att du kan fakturera de företag du gör reklam för på ditt Instagram-konto, glöm inte det. Vi tror på att man får slita på med inboxen själv tills dess att man når nästa nivå på sitt konto och har råd med en assistent. I USA vet de flesta stora kända influensers sin roll och är ytterst artiga mot sitt följe. Ungefär som supermodellen Gigi Hadid. Hennes strategi var genomtänkt. Hon bad för ett tag sedan sina följare i ett långt meddelande som löd:
”Snälla, snälla , snälla, dölj min lilla dotters ansikte, om ni skulle få henne på bild.”
–Gigi Hadid fritt översatt på sin Instagram
Detta respekterade givetvis Gigi Hadids följare. Mycket på grund av hennes okonstlade och genuina kommunikation till sina följare. Naturligtvis är det så att Gigi Hadid har assistenter som hjälper henne bygga och förvalta sina plattformar. Det vet vi inte om Anitha Clemens har utrymme för eller ej. Oavsett vad så är tråden tunn mellan överkänsliga följare enligt Trams-Frans teori eller följare som blir trampade på tårna av dryga och klumpiga svar på en enkel fråga. Lycka till önskar vi Anitha Clemens och hennes konto och glöm inte att vårda ditt följe. Det betalar sig. Vi försäkrar.