Nyligen tappade artisten Billie Eilish cirka 100.000 följare som något slags straff, i samband med att hon lade ut bilder på sig i en helt ny look. En del av hennes enorma 93 miljoners följe gillade uppenbarligen inte att den kända sångerskan gjorde någon som helst förändring med sig själv. Det enda brottet Billie Eilish alltså hade gjort sig skyldig till var att byta sin något punkiga stil med grönfärgat hår till en erotisk blondin-look i en bystig korsett, likt den berömda Marilyn Monroe.
Följarantalet är hårdvaluta
Med andra ord, man ska inte underskatta den enorma makt som följarna idag åtnjuter på sociala medier. En hel del kändisar sitter och räknar noggrant på hur många följare de har. Att förlora så många som 100.000 st följare på ett bräde är känsligt för de största, men förödande för de mindre. Desto fler följare man har desto större är värdet på det egna varumärket.
Idag har majoriteten av annonserande företag gjort något slags reklamsamarbeten med influensers. Där läggs företagens produkter och tjänster helt enkelt ut inför kändisens entourage online och profilen driver engagemang och försäljning åt företaget. Influensermarknadsföringens utveckling gör att profiler på de sociala plattformarna som har ett engagerat och stort följe tjänar grova pengar.
För att få exponeras hos en influenser med mellan 100.000 till 500.000 följare är genomsnittspriset för ett inlägg på Instagram cirka 60.000 kronor. För att få synas med sitt varumärke hos en influenser med ett betydligt större följarantal på mellan 3-7 miljoner följare kan det bli tal om att hosta upp rejält med kosing. Uppåt 500.000 kronor får du betala som annonsör för att få tillgång till de större följarskarorna och den stjärnglans som medföljer.
En annan stor influenser och stjärna är Kim Kardashian. Hon vill inte avslöja exakt hur mycket hon tjänar för varje sponsrat Instagraminlägg, men det har tidigare rapporterats att hennes avgift ligger på mellan 300.000 och 500.000 amerikanska dollar och i vissa fall upp emot en hel miljon dollar för ett enda inslag.
Följarrörelse lyckades i kampen att befria sin idol
Borta i det förlovade landet i väst så har vi en annan relaterbar historia att berätta om. Stjärnan Britney Spears följare, startade gruppen #freebritney för att hjälpa Britney att bli av med sitt förmyndarskap. Amerikanska myndigheter hade utsett hennes pappa, James Spears som förmyndare redan år 2008 efter det att stjärnan uppvisat psykiska besvär.
För cirka 13 år sedan mådde Britney psykiskt riktigt dåligt och hennes pappa klev då in som förmyndare. Med åren mådde hon allt sämre av pappans kontrollerande förmyndarskap. Det har rapporterats om att han avlyssnade hennes sovrum och tvingade henne att ta lugnande tabletter. Att pappan förlorat den etiska och moraliska kompassriktningen i sin förmyndarroll blev uppenbart för alla utom honom själv. Free-Britney rörelsen har även satt fingret på missbruket av den amerikanska förmyndarlagstiftningen.
Britneys armé av fans har säkert hjälpt henne till stor del att slutligen bli av med sin pappas förmyndarskap. Fansen såg till att det blev en filmdokumentär om hennes hemska liv där hon inte var fri att få göra vad hon ville. #FreeBritney-rörelsen stod ofta och protesterade vid domstolen som slutligen skulle avgöra hennes fall gentemot pappan.
Häromdagen föll slutligen domen. Britneys pappa blev av med sitt mångåriga uppdrag som förmyndare för sin dotter och Britney Spears är nu på god väg att få sitt liv helt återställt. Domarens kommentar om arrangemanget var att det: ”återspeglade en giftig miljö”.
Fingertoppskänsla krävs numera
I framtiden gäller det att som influenser veta hur man hanterar sin egna armé av fans. Det krävs analys, planering och styrning. Här lite tips till dig med en större skala följare:
Analys
Gör en grundlig analys på vilka dina följare är. Vad har de för intressen, vad ogillar dem och vad får dem att bli glada eller arga.
Planering
Planera redan i förväg hur du ska berömma och tacka följarna och gör också det med jämna mellanrum. Bäst är runt tre till fyra gånger om året, det räcker enligt vad vi erfar.
Styrning
Du måste styra dina följare åt rätt håll och om någon börjar bli tjatig eller jobbig så bli då inte arg eller otrevlig. Var övertrevlig och ta dig istället tid med personen i fråga så brukar de lugna ner sig efter ett tag. Det handlar ofta bara om lite uppmärksamhet.
För en lojal armé som konstant står givakt åt dig så vill de ha något i gengäld: underhållning och tacksamhet.