UFC-presidenten Dana White har genom åren visat att han inte räds att säga vad han tycker och tänker. När det kommer till yttrandefrihetsfrågor har White valt en tydlig linje och visat att han månar om yttrandefrihet. De senaste bråken och cancelleringskampanjerna mot UFC och Dana White uppstod förra året när en stor sponsor till den amerikanska slagsmålsligan UFC, tagit kontakt med White i samband med att denne postat ett inlägg på sociala medier till stöd för den forne presidenten Donald Trump.
Turerna kring White verkar aldrig ta slut och nu anklagas han för att både vara tondöv och ignorant av sina kritiker inom den amerikanska HBTQ-rörelsen. Detta efter hans senaste tankegods om att dagens cancel kultur är att jämföra med att “komma ut” som en gay man i 1980-talets USA.
Men först en lite tillbakablick till Whites första cancelleringsbråk. I fjol hörde alltså en stor UFC-sponsor av sig med krav på att White skulle radera ett inlägg om Donald Trump, annars skulle de dra in sitt sponsorskap. UFC-bossen reagerade helt sonika med att be sponsorn “dra åt helvete” och förklarade tydligt och klart vad han tyckte om företagets försök att censurera hans politiska åsikter:
“You vote for whoever you want to vote for and I’ll vote for whoever I want to vote for. That’s how this works. I don’t even care who you’re voting for. It’s none of my f***ing business. F*** you. Don’t ever f***ing call me and tell me who to vote for.”
-Dana White i replik till sponsorföretaget
Dana White på krigsstigen
Bråket har sedan expanderat till att omfatta ytterligare ett större amerikanskt börsbolag som också haft ett samarbete med UFC. Det är cykeltillverkaren Peloton och dess dåvarande VD Barry McCarthy som under 2023 och 2024 gick ut på ett smärre korståg mot Dana White och UFC. Det gjorde man efter att White valt att försvara den kända komikern Theo Von som har podcasten “This past weekend”.
Från början krävde även företaget Pelotons dåvarande VD Barry McCarthy att Theo Von skulle radera en publicerad intervju med presidentkandidaten Robert Kennedy Jr. Om Theo Von inte gjorde vad Peloton ville så skulle man dra in sponsorsamarbetet.
När Dana White gästade Theo Von´s podcast i början på 2024, berättade Theo om händelsen med Peloton för honom. Dana White såg ögonblickligen rött och formligen exploderade i en lång, upprörd men samtidigt mycket läsvärd tirad som du kan läsa nedan, men även lyssna in i podden:
“This is America. You can f***ing have whoever you want on your podcast. You can do whatever the f*** you want to do. Imagine a sponsor calling you and telling you that you can’t have this guy.”
“So, Peloton. What do they sell, f***ing stationary bikes? Peloton sells stationary bikes and they’ve got a problem with Robert f***ing Kennedy. F*** you Peloton. Who the f*** are they? Are you f***ing kidding me?”
“Who’s the CEO of Peloton? I wanna see this f***ing guy… Barry McCarthy looks like that guy. A hundred percent. He looks like a douchebag… F*** you Peloton. Do we have Peloton’s in the gym?… We’re getting rid of them. We’re getting rid of the Peloton’s.”
“We’re sorry he’s gonna kill himself but we’re getting rid of the Peloton’s. Peloton’s are out of the gym… That’s what you do. You stop f***ing using their products and you f*** them.”
“Who the f*** are you Barry McCarthy? You think you can pick up the phone and call anybody, you sell f***ing stationary bikes for a living you f***ing clown… That guy is the typical f***ing pompous arrogant f***ing douchebag that I cannot stomach.”
-Dana White skräder inte orden för vad han tycker om Peloton och dess VD Barry McCarthy
Go woke – go broke?
När det gäller Pelotons egen näringsverksamhet har företaget haft flera tuffa år bakom sig. Man rapporterade en nettoförlust på hisnande 159.3 miljoner dollar för tredje kvartalet 2023 med en försäljning som också sjönk jämfört med året innan för samma tidsperiod 2022. Pelotonaktien har det senaste året och in över 2024 tappat över 50% av sitt börsvärde. Du får själv avgöra om du tycker deras politiska aktivism lönade sig eller inte. Vi låter bolagets resultaträkning tala för sig självt.
Företagets tidigare VD Barry McCarthy valde att vid tidpunkten stå fast vid besluten och tillkännagav runt årsskiftet 23/24 nya partnerskap med de amerikanska basketligorna och konstaterade därefter att: “företag över hela världen skulle döda för att få samarbeta med Peloton“.
Dana White hjälpte efter Theo Von-avsnittet till att dra in en ny sponsor till komikern, nämligen Pelotons stora konkurrent – Echelon. Dessutom gjorde White vad han tidigare lovat och kastade ut Pelotons träningscyklar från samtliga UFC-gym och ersatte allt med cyklar från Echelon. I maj 2024 avgick Barry McCarthy som företagets VD och företaget kapade samtidigt antalet anställda med 15%.
Jämförde cancel kulturen med att “komma ut som homosexuell man” på 1980-talet
För någon månad sedan gästade Dana White podcasten “Club Shay Shay” som drivs av sportprofilen Shannon Sharpe. I avsnittet kom White med ett uttalande som många sedan dess sett som rent bisarrt. Han jämförde dagens offensiva cancel kultur med hur det var att “komma ut” som homosexuell man på 1980-talet.
Det bisarra meningsutbytet kan lyssnas in ungefär 1:47:00 in i avsnittet, där White får frågan om “han någonsin är oroad över att riskera en cancellering?”
White svarar med en motfråga där han undrar vad det egentligen betyder och vem det är som skulle cancellera honom. Han fortsatte sitt resonemang med att han har en stor följarskara både inom UFC-organisationen och utanför den, vilka stöttar honom oavsett vad. White fortsatte:
“Outside of those people in my circle, that I give a shit about, I could care less. I´ve seen people talk about, “oh he has fuck-you-money” and all that other stuff. I equate it to being gay, okay? Think about this, back in the 80´s if you came out and said you were gay it could destroy your career. Imagine living a life where you can´t be who you really are, it´s got to be a horrible thing, right? F*ck that, I am who I am, if you like it or you don´t like it. I don´t give a f*ck. That´s your problem, not mine.”
-Dana White om hur han jämställer cancel kulturen med att komma ut som homosexuell
Redaktionens kommentarer
Ett år senare och där Pelotonbråket får ses som avklarat, står en sak klart och tydligt. Det är att företaget gått riktigt dåligt. Hur stor del av bolagets röda siffror som kan tillskrivas “Dana-White-effekten” blir en ren gissningslek. Men visst tror vi att cykeltillverkaren och dess valda strategi att inta en publik, politisk position inom amerikansk politik inte direkt har lönat sig, inte när vi tittar på den enorma förlust man skaffat sig. Men samtidigt är Peloton inte ensamt. En rad företag i USA har valt liknande kommunikation och hållning, mycket för att man tror sig känna till sina kärnkunders politiska åskådning och anpassar budskap och lägger till politisk aktivism för att passa in.
Gällande Whites uttalande om att det finns ett tydligt samband mellan att behöva utstå dagens ibland urspårade online-kritik och processen med att “komma ut ur garderoben” på 1980-talet, så är det tydligt att han talar i nattmössan och det borde Shannon Sharpe kunnat ifrågasätta under intervjun.
Man bör även ha klart för sig att många amerikanska delstater fortsatt hade homosexualitet kriminaliserat en bit in på 80-talet och att det inte var förrän 2003 som USA´s högsta domstol avkriminaliserade att vara gay i USA. I tillägg till detta dystra faktum, så fanns det vid tidpunkten medborgare, inklusive flera politiker som på allvar föreslog att myndigheterna skulle arrestera varenda homosexuell amerikan och låsa in allihop tillsammans på en avlägsen fängelseö.
Med det sagt så menar vi att inte bara haltar Dana White´s jämförelse, den är till och med förlamad. En poäng som flera kritiker inom den amerikanska HBTQ-rörelsen nyligen pekat på, är att Dana White tidigare också tagit MMA-fightern Sean Strickland i försvar efter att denne uttalat sig nedlåtande och stötande om HBTQ-personer.
Slutligen konstaterar vi att Dana White dock är rätt ute i en viktig ideologisk fråga och det är den att inte ge vika för politiska aktivister inom företagsledningarna. Gör man det tillåter man de få hota yttrandefriheten och skrämma folk till tystnad, genom att dra in sponsorskap när de ansett att “någon är av fel åsikt”. Det gäller naturligtvis även för företag baserade här på hemmaplan, där samma beteende tidigare har förekommit och förekommer. Redaktionen menar att det är få företag som idag är framgångsrika med en god vinstmarginal, samtidigt som ledningen får stora löpsedlar för sin politiska aktivism. Det går inte riktigt ihop.
Samtidigt vill vi mycket noga understryka att vi tycker att Dana White uttalat sig väldigt nonchalant och ignorant när han gav sig på att försöka relativisera hur svårt en homosexuell man hade det i 1980-talets USA. Dessa två positioner står inte heller mot varandra. Men! Skärpning White säger vi! Det kostar inget att att bry sig om andra medmänniskor, än bara sina absoluta närmsta krets. Tänk på det!