Bild: Kristina Flour on Unsplash

Ja? Vad säger du själv som svar på rubriken ovan? Stämmer det in på din arbetsplats? Frågan är idag mer aktuell än någonsin och redan vid årsskiftet 23/24 gjorde medlemstidningen Kollega, som drivs av fackförbundet Unionen, en granskning i ämnet producerad av journalisten Lina Björk. Artikeln redogör för hur intervjupersonen Anneli Kullberg, tidigare produktchef på återvinningsföretaget Stena Recycling, bemötts efter att hon började påtala riktigt allvarliga brister i företagets arbetsmiljö.

En just nu väldigt positiv utveckling i skuggan av det som då drabbade Anneli Kullberg, är att svenska myndigheter idag äntligen har vaknat till liv. Inte minst har den halvt okända Myndigheten för Arbetsmiljökunskap, gjort just det! Nu pågår det ett aktiv arbete på myndigheten, där man är i färd med att kartlägga den svenska tystnadskulturen. Resultaten kommer att presenteras i tre delstudier, där den första delen, en litteraturstudie presenteras under hösten 2024.

Bild: News Oresund,CC BY 2.0
Bild: News Oresund, CC BY 2.0

Hur gick det då för produktchefen Anneli Kullberg efter att hon börjat anmäla bristerna till chefen? Häng med så får du svaret och våra tips på vad du kan göra för att motverka tystnadskultur på ditt jobb!

Missförhållanden sopades under mattan och Annelis utfrysning påbörjades

I artikeln från tidningen Kollega beskriver journalisten vidare vad som sen började hända när Anneli Kullberg började lyfta fram de säkerhetsbrister hon såg ute på arbetsplatsen. Mycket allvarliga brister som man bara verkade vilja sopa under mattan. En incident rörde att tunnor med farligt avfall hämtades ute hos kunden och batteritillverkaren Northvolt, av Stena Recycling-anställda iförda endast arbetsbyxor och t-shirts. Inte en skyddsdräkt så långt ögat kunde se hos chaufförerna, samtidigt som de anställda hos Northvolt, som hanterade exakt samma avfall, var klädda i heltäckande skyddsdräkter.

Något var uppenbarligen väldigt fel i arbetsmiljön och Kullberg började rapportera riskerna till företagsledningen. Först möttes hon av ifrågasättanden och skepticism, men det skulle inte dröja länge innan hon började bli rejält utfryst. Ledningen uppmanade henne att prioritera andra saker och hon fick höra att hon uppfattades som “jobbig”. Trots att hon fortsatte att försöka framföra sina oroande observationer, särskilt efter möten med kunden Northvolt, kände hon att hennes chefer inte längre stod bakom henne. I stället började de se henne som ett problem och senare i artikeln från tidningen Kollega beskriver Kullberg att hon började tvivla på sig själv.

Bild: Lav Ulv, CC BY 2.0

För Anneli Kullberg ledde denna tystnadskultur till att hon tvingades lämna sin tjänst på Stena Recycling. Trots att hon under sin tid där försökte förbättra säkerheten, både inom företaget och hos kunden Northvolt, möttes hon av motstånd. Till sist fick hon beskedet av sin arbetsgivare att hennes samarbete med Northvolt inte längre fungerade och hon tvingades därmed sluta på sitt jobb.

Tidningen Kollega var inför deras artikels publicerande i kontakt med företagsledningen på Stena Recycling, vilka förnekade att det skulle finnas en tystnadskultur på företaget.

Varningstecknen och hur du motverkar tystnadskultur på jobbet

Tidningen Kollega listade i sin artikel också några tips man plockat ifrån boken: “Tystnadens pris“. Vi återger också dessa riktigt bra och handfasta tips här under, så att du tidigt kan försöka se verkligheten för vad den är, men också framförallt som chef, lyckas motverka eller helt bli av med tystnadskulturen på ditt jobb, om den nu finns där. Tipsen är bra att ta till sig oavsett om man är anställd eller chef.

 

Varningstecken på att tystnadskulturen brett ut sig:

  • Företaget är toppstyrt och har stark fokus på det ekonomiska resultatet före allt annat. 
  • Verksamheten är hårt slimmad och formas dagligen av en saknad på långsiktighet och god kommunikation. 
  • Alla anställda som försöker skapa förändring utses så gott som omgående till syndabockar och pekas ofta ut som orsaken till konflikter och problem på företaget.
  • Problemet med beteendet: medberoende, hos en majoritet av de anställda. Den tysta majoriteten biter ihop och fortsätter jobba på i det tysta. Den här typen av anställd kan vi också kalla för indirekta möjliggörare och är en vanlig mänsklig reaktion på rädsla.

 

Bild: Georgie Pauwels, CC BY-ND 2.0

 

Så motverkar du tystnadskulturen som chef:

  • Var medskyldig till att skapa en öppen kommunikationskultur. Uppmuntra dina medarbetare att tala öppet om problem och förslag till förbättringar. Var tillgänglig för feedback och visa, både i ord och handling att du också uppskattar öppenheten. 
  • Var uppmärksam på maktobalanser och se till att du som chef får allas röster hörda och markera att allas åsikter är viktiga, oavsett vilken roll man har på arbetsplatsen!
  • Var också en förebild genom att som chef visa öppenhet, ärlighet och tillit. Viktigt är att vara transparent kring beslut och handlingar och att alltid acceptera feedback och kritik från de anställda. 
  • Hantera alla konflikter proaktivt. Konflikter är grogrund för tystnadskultur om de inte hanteras på ett korrekt och effektivt sätt. Se till att ha rutiner och struktur för att ta tag i konflikter tidigt och förhindra ryktesspridning. 

 

Tack för att du läser! Vi ses i nästa artikel! Glöm inte att följa oss på Instagram och Linkedin så hjälper du fler att hitta hit! /Redaktionen